06 January 2008

Acrostichum aureum (Piai Raya)

Piai Raya merupakan antara paku-pakis yang boleh bertoleransi dengan kawasan air masin dimana ianya tumbuh di belakang bakau (back mangrove). Walaupun begitu, Piai tidak boleh hidup dikawasan ditenggelami air masin. Selain dari kawasan back mangrove, ia juga boleh didapati di kawasan paya air tawar.

Piai raya berbeza dengan piai laut melalui hujung daunnya yang berbentuk bulat (rounded). Daun muda paku-pakis ini adalah kemerah-merahan, dan apabila daunnya menjadi tua, bahagian bawah daun tersebut (Yang hampir dengan tangkai akan menjadi warna perang, dipenuhi sporangia.

Kegunaan Piai Raya:

1. Bahan makanan: Pucuk daun piai yang masih muda dapat dijamah mentah seperti salad atau dimasak untuk dimakan (Melayu, India, Sri Lanka). Daun-daun itu juga digunakan sebagai makanan lembu. Daun lebih tua apabila kering adalah seperti kertas dan digunakan penahan kebakaran bagi bumbung jerami (Vietnam Dan Pasifik). Serat-serat bagi daun lama juga digunakan untuk membuat tali.

2. Ubatan tradisional: Rizomnya ditumbuk membentuk adunan dan boleh merawat luka dan bisul (Melayu). Daunnya juga digunakan bagi menghentikan pendarahan.

Ciri-ciri utama:

Ketinggian: Tumbuh dalam kelompok rumpun sangat besar, sehingga 2m tinggi.
Daun: Besar (sehingga 2m panjang), Rizom dan tangkai daun adalah ditutup dengan sisik halus.
Bunga dan buah: Seperti paku pakis yang lain, ia tidak mengeluarkan bunga atau buah-buahan. Mereka membiak melalui spora yang kelihatan di pucuk pelepah, pada permukaan bawah.

Status di Malaysia: Biasa dijumpai

No comments:

Post a Comment